niedziela, 26 lipca 2015

Po znajomości

W kolejną sobotę postanowiłem zaszaleć i wydłużyć dystans swoich wycieczek do 50 km. Przy takim założeniu w moim zasięgu znalazło się Lichfield. Byłem tam już raz, ale to było pociągiem, więc się nie liczy. Poza tym jest tam kilka atrakcji, do których warto wracać.

Jedną z nich jest dom pana Darwina, który był prawdziwym człowiekiem Oświecenia. Zdobył sławę jako lekarz, wynalazca, poeta i twórca podstaw teorii ewolucji.

Lichfield


Gdy Erasmus Darwin przybył do Lichfield, stworzył tu krąg towarzyski ludzi o podobnie wszechstronnych zainteresowaniach. Zaczęto nazywać ich Towarzystwem Księżycowym, ponieważ odwiedzali się kolejno w swoich domach podczas pełni księżyca, gdyż wtedy nocne powroty do domów były po prostu bardziej bezpieczne. Członkowie Towarzystwa Księżycowego pracowali wspólnie, dzielili się pomysłami i wymyślali technologiczne ulepszenia, które napędzały Rewolucje Przemysłową. 

Mam duszę inżyniera, więc mocno na wyobraźnię podziałały mi opisy wynalazków, które przyczyniały się do postępu techniki. Dlatego pozwoliłem sobie na odpisanie fragmentów tekstu z plansz na ścianie:
"W trakcie spotkania w Lichfield, być może właśnie w tym pokoju, James Watt wraz z innymi rozważali nad darwinowskim pomysłem wiatraka z poziomym ułożeniem śmigła.  Watt sugerował, że przy wietrze o sile 12 stóp na sekundę, łopaty wiatraka o rozpiętości 18 stóp powinny dawać moc jednego konia. Później Darwin i Edgeworth  spotykali się dalej nad tym pomysłem i prowadzili eksperymenty z kształtem śmigła, po to by jeszcze zwiększyć moc wiatraka." To o tym białym na powyższej fotografii.

Lichfield

"Czasami, tak jak w przypadku mechanicznego ptaka, Darwin dawał się ponieść wyobraźni.  W swoim dzienniku, który jest wystawiony w Pokoju Wynalazków, opisał sposób, w jaki skrzydła napędzane kołami zębatymi mają się poruszać, na wzór damskiego wachlarza, odsuwając się od kadłuba podczas ruchu w dół i przysuwać się do kadłuba podczas ruchu w górę.
O ile ruch skrzydeł napędzany miał być przez sprężynę zegarową, Darwin sugerował iż ruch do przodu miał by być realizowany poprzez serię wybuchów, lub ciąg sprężonego powietrza.
Jego cały projekt pokazuje głębokie zrozumienie praw natury oraz wielką zdolność do zamieniania obserwacji w działający model. Projekt Latającego Ptaka nigdy nie został zrealizowany. Jednakże historycy lotnictwa ocenili, że projekt ten był bliski opisowi prawdziwych zasad, według których latają ptaki.  Clive Hart docenił i opisał koncepcje Darwina w swojej książce o początkach lotnictwa."

Lichfield


Lichfield
Cały dom jest utrzymany w takim stanie, jakby gospodarze opuścili go, nie 200 lat temu, ale prawie wczoraj. Całkiem fajny gość z tego Darwina. Jedno tylko co mi nie pasowało do tego ideału, to to, że gość miał aż 14 dzieci. No ale wtedy były takie czasy.

Lichfield

Przed wejściem do domu Darwina, jak przystało na biologa jest jeszcze ogród, w którym znalazłem taki dziwny (przynajmniej dla mnie) kwiatek.